Dinsdag 23 juni aankomst Kabalebo

23 juni 2015 - Kabalebo, Suriname

Dinsdag 23 juni
De eerste dag in de Bush in Suriname.
Wat een ervaring zeg, overweldigend.
Om 10 uur werden we opgehaald bij het eco resort hotel door een taxi.
Om 11 uur vliegen we met een 12 pers vliegtuigje naar onze bestemming in de Bush.
Tijdens het wachten op het vliegveld had ik het gevoel of ik (Marja)naar de tandarts ging, WoW.
Uiteindelijk viel het wel mee, had zelfs minder last met opstijgen en dalen dan met een groot vliegtuig.
Na een uurtje vliegen kwamen we aan, landen op een mini baantje tussen de bomen op een landingsstrook van gewoon gras.
Bij aankomst wisten we niet wat we zagen zeg, een sprookje, een stukje uit een tropische film waar je zo binnen kunt lopen.
Een prachtige tuin met palmbomen, struiken met madam Jeanet pepers, fruitboom met het fruit zuurzak, ananas struiken met ananas erin en een tarantula (ook wel vogelspin genoemd met die harige poten) dit is de woonplaats van de tarantula. Ook stond er een een cacao boom enz.
Er zijn 23 werknemers die elk een eigen huisje bewonen, deze staan op afstand rondom ons verblijf dus aan de rand van het resort.
We werden verwelkomt met een heerlijke lunch. Surinaamse erwtensoep, rijst, macaroni en een stuk fruit, pompelmoes. Lijkt op grapefr. maar iets neutraler van smaak en de partjes zijn drie keer zo groot.
Na de lunch hebben we een voorproefje gehad van de wandelingen in het oerwoud en de boottochten die we voor de boeg hebben de komende dagen. We werden begeleid door een jongen van ongeveer een jaar of 23 wiens voorouders indianen zijn, dus hij weet erg veel van de natuur en wat er gegeten kan worden of hoe men de natuur als medicijn kan gebruiken.
We mochten proeven van een boomschors die heel erg bitter smaakt, maar goed werkt tegen malaria, niet doorslikken maar even kauwen en dan uitspugen.
Ook was er een boom waar onder de boomschors het hout gebruikt kan worden om wonden te ontsmetten, een soort antibiotica.
En de lianen die we tegen kwamen daar was er één van die heel erg naar knoflook smaakt en goed is voor het hart, er op kauwen of er thee van maken is super gezond voor de mens.
Een wandeling van een uurtje en een boottochtje ook van een uurtje ongeveer.
Met de boottocht gingen we de Kabalebo rivier op en bij wat grote rotsen kregen we wat te drinken en een zakje chips en genieten van het prachtige uitzicht.
De groep waar wij mee optrekken zijn in totaal 6 mensen, dan is er nog een echtpaar die privé tourtjes maakt ivm een versleten knie van mevr., zij is Surinaams.
Dan zijn er nog 5 Oostenrijkers die ook weer met elkaar optrekken.
De dag tours worden elke dag qua mensen opgesplitst, dus wij met zijn zessen de éne Tour en de Oostenrijkers een andere Tour.
Dan de berg beklimmen met z'n allen, exclusief het echtpaar, en de dag erna gaan wij de Tour doen die de Oostenrijkers eerder hebben gedaan en zij doen dan de Tour die wij hebben gedaan.
Deze dag werd afgesloten met een heerlijk diner, Surinaams natuurlijk.
We hadden allemaal een eigen tweepersoons kamer met douche  en toilet.
Zodra je de kamer uitloopt wordt alles buiten gedaan. Er is rondom het gebouw een giga veranda met stoelen, tafels, hangmatten, boekenkast vol boeken, de administratie, het eetgedeelte, de keuken, de wasmachine ruimte enz.
De hele dag mag je chips, voor het zoutgehalte, en drinken pakken, alleen de alcoholische drank moet even genoteerd worden.
Het personeel is super lief voor ons en het is hier erg schoon.
De eerste nacht was even wennen, zowiezo de temp. en de airco s'nachts maakte erg veel lawaai. En er was een giga regenbui met onweer.⚡️☔️
Het is een erg vochtige warmte.
En morgen gaat het echte werk beginnen dus...... Tot morgen.