woensdag 24 juni

24 juni 2015 - Kabalebo, Suriname

Woensdag 24 juni.
Goeie morgen,
Deze nacht de airco maar uitgelaten en de ramen open gehouden met het hor ervoor.
We gaan vandaag de eerste grote wandeling maken in de bush, daarna lunchen ergens? En dan met de boot terug, heerlijk zijn die tochtjes met de boot.
Maar eerst om 7,30uur een overheerlijk ontbijt met voor ieder wat wils.
De verzorging hier is echt top!
Dan is het zover, om 8.30 vertrekken we met z'n zessen. De rugzak mee met een flesje water, de film camera en het foto toestel ( hiervoor mocht Ron een waterdichte rugzak lenen van het resort ) de zonnebrand en de muggenolie, mijn waterschoentjes en Ron zijn sandalen.
In de boot naar de overkant via een trap omhoog de Bush in.
Een geweldige tocht van ongeveer 2 1/2 uur lopen.
Onderweg moest de gids toch wel veel weghakken met het ozo bekende hakmes.
Wij zijn de eerste groep van het nieuwe seizoen dus er is wel weer het één en ander over en door de paden gegroeid.
Het was ook erg warm en vochtig dus veel zweten
Er werd weer de nodige info gegeven door onze gids over planten en bomen, de dieren die er nu wel zijn en die overdag slapen enz.
We hebben ara's gezien en een aap en kikkers. Het is moeilijk om de beesten te zien in zo een dicht woud.
De gids had het ook over slangen die er zijn maar die overdag slapen, het liefst op een plek met licht, kan dus ook op ons pad zijn . Hij waarschuwde wel dat hij ze niet altijd goed kon zien dus moesten we zelf ook een oogje in het zeil houden.......!
En alles wat er in het woud groeit en leeft heeft een doel voor de bewoners, zoals de bosnegers of indianen, om te gebruiken om daar te (over)leven.
Ook de diverse planten hebben allemaal een reden voor hun uiterlijk.
Er zijn bomen met giga scherpe naalden op de stam. Zo kunnen de dieren de vruchten niet uit de boom eten en kan hij zich makkelijker voortplanten.
De jagers gebruiken deze naalden weer om te jagen, aan ,,het botte einde van de naald doen ze een stukje papier of stof om de naald en aan de punt doen ze gif van de gifkikker. Dan nemen ze een stuk bamboe, doen de naald erin en blazen de naald naar bv een aap boven in de boom. De aap wordt verlamt door het gif en valt uit de boom.
We kwamen ook een boom tegen met gele vruchten zo groot als een kokosnoot, de gids hakte er één uit en sloeg hem tegen de boom kapot. Er zaten grote platte witten bonen in met een slijmlaagje eromheen. Even proeven, de groep liet mij (Marja) overal eerst van proeven haha ja als de gids dit eet kan ik het ook en ben erg nieuwsgierig hoe het smaakt. Het gevoel van de pit was erg glibberig en slijmerig, eenmaal in je mond had het de heerlijke smaak van een mango. Als het slijmlaagje eraf was moest je de pit uitspugen.
Dit is dus de cacao boom met zijn cacao bonen in die grote vrucht.
Men droogt de bonen en malen ze en dan heb je de cacao.

Bomen met bijzondere rode wortels boven de grond.
Bomen met een stam...... Ja hoe moet ik het uitleggen, niet rond maar allemaal verticale platen. Deze boom gebruikt men als je verdwaald in het woud, je slaat erop en dit geluid klinkt héél ver door in het woud, zodat mensen weten dat er iemand verdwaald is en kan gaan zoeken. De volken die in het woud wonen kijken dan eerst of er iemand vermist wordt, zo nee dan gaat men zoeken. Dan is er een vreemdeling verdwaald.
Aan het einde van de wandeling werden we opgehaald door de boot, een lange smalle boot gemaakt van een uitgehold boomstam, de z.g. Korjaal, met allemaal zonnestoeltjes op een rij, zo kun je heerlijk achter elkaar zitten.
Een heerlijke ontspannen boottocht gemaakt met veel krijsende, overvliegende ara's.
We gingen naar de plek waar we onze lunche kregen, die stond in de boot in heel grote koelboxen, ook de nodige flesjes drinken.
Plots stopte de boot en konden we niet verder. Er was vannacht met de regen, onweer en storm een boom over de rivier gevallen. Ja, wat nu, want de plek waar we gingen lunchen lag ongeveer 100 meter voor ons. Een eilandje in de rivier met zand en veel platte rotsen waar het heerlijke verkoelende water over stroomde en waar we in kunnen zwemmen, een soela noemen ze dat in Suriname. O, wat verlangde we daar naar, na deze lange wandeltocht.
Uiteindelijk ging onze gids met zijn hakmes het water in en hakte de top van de boom kapot en konden we er door met de boot.
Wat hebben we genoten van het heerlijke eten en het water.
Op de terugweg in de boot heerlijk soezelen na een vermoeide dag. Onderweg nog even een tak met groene ronde vruchtjes zo groot als een kers van een boom afhalen.....mmm? Waarvoor dan?
Nou daar gaan we mee vissen melde de gids. OK de motor van de boot werd uitgezet.
Er werden twee takken tevoorschijn gehaald met een plastic visdraad erom gedraaid en een giga haak. Er werd een vrucht aan de haak geprikt en gooien maar met die lijn, als  de vrucht in het  water kwam maakte dat een apart geluid en daar komen de vissen op af zo zei de gids. Maar na een half uurtje nog geen vis. Nou dan maar niet, dan maar weer verder varen.
Bij terugkomst om ongeveer 16.30 waren we allemaal een beetje gaar, haha gek hè na zo een dag.
Er gingen een paar langs de startbaan naar het eind kijken, want daar zitten heel veel dieren, er ging een paar naar het zwembad en wij gingen douchen en in de hangmat wat drinken en lezen.
Terwijl ik in de hangmat lag zag ik een beest lopen zo ongeveer 50 meter verder, wat is dat nou weer, het fotoboek erbij en ik zag dat het een reuze marmot was. Nou met recht reuze, want ik dacht eerst dat het een jong zwijntje was.
Om 20uur  konden we weer aan het diner, het was weer voortreffelijk.
Een enerverende dag.
Heerlijk slapen zzzzzzz