Donderdag 2 juli

2 juli 2015 - Paramaribo, Suriname

Donderdag 2 juli
Vandaag zijn we naar de Memre Boekoe kazerne,  voormalige prins Bernard kazerne in Paramaribo geweest, waar we als Trissers een aardige tijd hebben vertoeft tijdens onze uitzending.
Even een stukje geschiedenis

De Memre Boekoe-kazerne is een militaire kazerne in de Surinaamse hoofdstad Paramaribo. De kazerne, gelegen aan de Gemenelandseweg, werd door de Nederlanders gebouwd voor de Troepenmacht in Suriname(TRIS) en kreeg rond 1950 de naam Prins Bernhard Kampement (PBK). Na de Surinaamse onafhankelijkheid in 1975 werd de kazerne door het Surinaamse Nationaal Leger in gebruik genomen onder de naam Memre Boekoe-kazerne. "Memre Boekoe" betekent "herinner Boekoe". Boekoe was een fort in de Surinaamse binnenlanden vanwaaruit in de tweede helft van de 18e eeuw de rebellenleider Boni opereerde tegen de Nederlandse kolonisator.

Op het terrein van de kazerne hebben ze een museum gebouwd welke je kan bezoeken, welke afgelopen mei pas is geopend. Voor de Trissers, ze hebben het museum op de plek gezet waar vroeger de tennisbaan was, naast de gymzaal die er nog wel staat.
We stonden in eerste instantie bij de verkeerde poort, want hier hadden ze niemand om ons te begeleiden over het terrein naar het museum. We werden naar een andere poort gestuurd die tegenwoordig aan de zijkant van het terrein gemaakt is. Hier moesten ze ook de nodige moeite doen om iemand te vinden maar uiteindelijk was er een soldaatje gevonden die ons naar het museum begeleiden. Daar aangekomen werden we heel vriendelijk begroet door kapitein Ilahfarmah die het museum had helpen opbouwen en nu beheerde.
Hij heeft ons de hele geschiedenis van Suriname verteld hoe het voor en na de onafhankelijkheid in 1975 gegaan is. Erg interessant allemaal. Verder kregen we nog een rondleiding door het museum. Allerlei foto's en artikelen stonden er opgesteld. Zelfs een exemplaar van ons peleton tegeltje was aanwezig. Helaas geen foto's van ons eigen jaargang, maar die hebben we zelf nog wel ergens liggen. Ook de wapens, zoals de karabijn, tlv, punt 50, die we gebruikten in onze tijd en de kleding stond allemaal uitgestald, zelfs een complete jeep. Heel grappig om die oude spullen nog eens te zien.
Op ons verzoek of we ook even rond konden lopen bij de barakken werd negatief gereageerd, maar hij wilde best een rondje met ons rijden in zijn auto. Fotograferen was eigenlijk niet geoorloofd, maar tijdens de rit heeft Marja stiekem toch wat foto's gemaakt vanuit de rijdende auto. Zijn niet allemaal scherp, maar voor de Tris maten is het wel te herkennen. Heel leuk om het allemaal 40 jaar later weer eens te zien.
Daarna werden we weer keurig bij de poort afgezet.
Daarna zijn we wezen shoppen in een grote winkel waar allerlei souveniers te koop zijn. Veel houtsnijwerk, kleding, frutsels en nog veel meer. We hebben het een en ander gekocht en hebben daarna in de stad nog een lunch genuttigd. Daarna zijn we aan de terugreis begonnen. We hadden vandaag de heenreis gedaan met de bus, de korjaal (om de Suriname rivier over te steken) en de taxi en dat moesten we weer doen in omgekeerde volgorde. De lunch hadden we dichtbij de oversteekplaats genoten dus zaten we al gauw in de korjaal.
Aan de overkant vonden we tussen alle busjes die daar stonden al snel de goede.
In de Villa terug hebben lekker niets gedaan, ik ( Ron) ben even in de sauna gedoken die we mochten gebruiken en daarna lekker een duik in het zwembad. Intussentijd was Marja de koffers al aan het inpakken voor morgen. Morgen gaan we nml. aan onze laatste Tour beginnen. We gaan naar Anaula, een plaatsje aan de Suriname rivier aan de zuidzijde van het stuwmeer.
Eerst 3 uur in een minibus, waarbij het laatste stuk niet geasfalteerd is, dus dat wordt hobbel de bobbel en kuilen ontwijken. Daarna is de weg afgelopen en moeten dan nog 1 uur varen met de korjaal.
Het resort ligt op een eiland en van daaruit gaan we de volgende dagen wat dorpen bezoeken en een avond gaan we kaaimannen ( kleine soort krokodil) spotten.
We hebben daar geen WiFi, zodat we weer 4 dagen uit de lucht zijn.
Daarna brengen we jullie natuurlijk weer helemaal op de hoogte.

1. Maarten:
    3 juli 2015
    Hoi Ron en Mar bedankt weer voor jullie verhaal , lees ze steeds met plezier.
    En geniet weer van de komende dagen
    gr Maarten