Vrijdag 3 juli

3 juli 2015 - Suriname River, Suriname

Vrijdag 3 juli
Vanmorgen vroeg op, 6uur.
Alles bij elkaar gezocht, gegeten en het huisje schoongemaakt.
Ja en toen we klaar waren kwam Koos, we hoeven niet schoon te maken hoor, zit in de prijs, ja ja ja, te laat.
Hij nodigde ons nog uit om boven bij zijn woongedeelte een bakkie te doen.
Wat een prachtig uitzicht zeg, de ene kant keek uit op de Suriname rivier en de andere kant op de bush.
De veranda is helemaal rondom met muskieten gaas in schuifdeuren, deze gaan overdag open en om 18uur weer dicht.
Om 8 uur kwam Ruud onze vast taxi chauffeur, keurig op tijd en zelf iets eerder ivm een file op de brug over de Suriname rivier.
Hij heeft ons eerst naar het Eco Resort hotel gebracht om onze grote koffers daar te stallen.
Daarna naar het Krasnapolsky Hotel waar ze ons met de bus op kwamen halen voor de rit naar het Anaula resort. We waren ruim op tijd dus tijd voor een bakkie met schooladvies gebak.
In de minibus zag Ron een vrouw zitten die ook in het Eco Resort hotel was.
Mmm? Die vrouw en nog anderen werden op gehaald bij dat hotel. Hadden wij daar ook wel op kunnen stappen toch, vast een misverstand van de organisatie.
Het eerste stuk van de reis zie nog heleboel huizen, onder andere een paar huizen van Clarence Seedorf en een sportcomplex  met voetbal veld van hem. Tot aan het bauxiet bedrijf Suralco was er redelijk veel bebouwing, maar daar na wordt het een beetje eentonige. Links en rechts rimboe, rimboe en nog eens rimboe. Langs de joden savanne, steeds verder het binnenland in. Heel af en toe zag je wat hutjes met rieten daken en ook sommige met golfplaat. Ongelooflijk dat de mensen daarin leven. Na twee uur in de bus even een plas en eet pauze.
We hadden nog geluk dat we niet 3 jaar eerder gegaan zijn, want dan hadden we het hele stuk over een niet geasfalteerde weg moeten rijden met veel gaten en hobbels.
Nu was alles keurig geasfalteerd.
Na totaal 3 uur hield de weg op in Atjoni, dus moesten we overstappen in de boot, die ons naar het eiland bracht, waar het Anaula Nature Resort is. De vaartocht duurde ongeveer 1 uur. Daar werden we opgewacht door een heerlijke lunch.
Er werd wat voorlichting, van wat te doen, gegeven en daarna naar onze loge.
Wij hebben nr 7. Mooie huisjes allemaal.
Wij hebben twee tweepersoons bedden en een eenpersoons bed in het huisje staan met klamboes.
Vanmiddag kon iedereen mee naar een soela, ongeveer 5 min. varen.
Ik had niet zoveel zin, maar Ron ging wel mee, even lekker in de soela gezwommen, waarbij we ons door de stroom mee lieten voeren, heerlijk.
Vanavond om 19 uur gaan we kaaimannen spotten met devoot en de zaklantaarn, want dan is het hier al donker. Voor de niet Tris maten, kaaimannen zijn kleine krokodillen. Ze worden ongeveer 1 mtr. lang, inclusief staart. In Suriname noemen ze ze, ook wel water kippen.
We zijn een eind gevaren en daarna ging de motor soms uit. Heerlijk rustig en je hoort dan ook goed alle oerwoud geluiden. We hebben enkele kaaimannen gezien, maar je ziet alleen hun hoofd boven water en duiken gauw weer onder.
Daarna zijn we weer terug gevaren en om 20 uur stond het diner alweer klaar.
Na het eten nog wat napraten en naar bed.

1. John:
    5 juli 2015
    Weer een prachtige belevenis en wat jullie allemaal zien en mee maken geweldig hoor!! liefs en geniet er maar flink van, John Beppie