Zaterdag 4 juli

4 juli 2015 - Aurora, Suriname

Zaterdag 4 juli
Vandaag en rustige dag, vanmorgen zijn we na het heerlijke ontbijt vertrokken naar een dorpje, nieuw Aurora, stroomopwaarts. In het dorp wonen ongeveer 800 mensen, waaronder ook  de meeste werknemers van het resort. Ook onze gids Bernard en de bootsman wonen daar. Hij is kaptein van het dorp.
In het dorp kregen we een uitgebreide rondleiding, die begon bij het gezondheidscentrum. Dit was vrij nieuw en geschonken door een Frans bedrijf. Deze had ook de trip gemaakt en zagen toen een oud vervallen gezondheids centrum en besloten een nieuwe te schenken.
Het dorp is qua geloof gescheiden. 1 deel is protestant christelijk en het ander deel is niet christelijk. Deze geloven nog sterk in geesten en hebben in het dorp ook een offer ruimte gemaakt.
Aan het hoofd van een stam staat het stamhoofd, deze wordt geassisteerd door een kapitein. Bij de stam bijeenkomsten zit het stamhoofd de vergadering voor en worden de besluiten  en wetten vastgesteld die gelden voor iedereen die valt onder het gezag van het stamhoofd. De kapitein staat aan het hoofd van een dorp.
Het fotograferen of filmen van personen is niet toegestaan, alleen met toestemming van de mensen zelf, de huizen en omgeving mocht wel. In het niet christelijke gedeelte mocht helemaal niet gefotografeerd worden, maar dat is niet zo erg, want alle huisjes zien er ongeveer allemaal het zelfde uit.
Een getrouwd stel zoekt hier een stuk grond uit, waar ze een huis op bouwen. De grond moet wel voldoende groot zijn, want als er kinderen komen gaan deze als ze ouder dan 13 jaar zijn of voor de meisjes, nadat ze voor de eerste keer ongesteld zijn in een apart huisje slapen. Dus als iemand 4 kinderen heeft komen er 4 aparte hutjes. Verder mogen vrouwen die ongesteld zijn niet koken voor haar man. De man mag hier meerdere vrouwen hebben en de meeste hebben dan ook veel kinderen bij verschillende vrouwen. De kinderen worden altijd door de moeders opgevoed. Onze gids heeft b.v. 11 kinderen bij drie vrouwen. Hij betaald wel voor de kinderen maar niet voor de vrouwen.
Één van de kinderen daar in het dorp dacht waarschijnlijk, ik ga jullie wat laten zien en haalde zijn voetje over een aantal planten die direct dichtklapte, deze wordt in Nederland kruitje roer me niet genoemd.
We zijn in het dorp ook nog in een souveniers winkeltje geweest en hebben een beker van Kuasibita hout gekocht. Daar kun je water indoen water laten trekken en na een korte tijd kun je dit opdrinken. Het water is dan bitter geworden van smaak en heeft een geneeskrachtige werking voor bv. Malaria tegen te gaan en natuurlijk de libido van de man want sexualiteit speelt een grote rol bij deze locals. Deze beker kun je jaren lang hergebruiken.
In de middag zijn we nog een wandeling wezen maken over het eiland waar Anaula op ligt.
Daarbij kregen we uitgebreide info over allerlei bomen met hun geneeskrachten.
Een aantal zal ik hier beschrijven.
Ingi Pipa, dit is de telefoonboom waar ik al meer over heb geschreven tijdens ons verblijf in Kabalebo, de bast wordt ook wel als vloeipapier gebruikt om te roken.
De Tonka boom, is super hart, er zit ijzer in, en kan niet gebruikt worden voor wat dan ook, is niet te verwerken.
Purpelboom, deze is van binnen echt purpel van kleur.
Kandea boom, deze geeft hars die je als aanmaakblokje kunt gebruiken, voor een vuurtje in het bos.
Hoepelboom, hier wordt olie uit gehaald wat de werking heeft van antibiotica. De vrouwen die net bevallen zijn nemen hier een stoombaden van war ze op gaan zitten om de genezing te versnellen en de vagina weer strak te krijgen. (Wat hier natuurlijk weer erg belangrijk is)
Maripa palm, het vruchtvlees van de vrucht wordt door de vrouwen bewerkt zodat er olie uitkomt(rood) om in te bakken.
Duivelappel, Nuni, daar wordt het blad van gebruikt, verwarmd en ingestreken met kokosolie en op een pijnlijke spier gelegd.
Een ander verhaal over dit eilandje is dat Ronnie Brunswijk zijn rituelen uitvoerde en zijn hoofdkwartier hier had.
Overblijfselen hiervan zijn ijzeren ringen die de mannen van Ronnie om hun bovenarms droegen, als er onraad dreigde gingen de ringen strakker zitten en konden ze zich voorbereiden.
De ringen zijn er nog en worden gebruikt om mee te pendelen.
Vanavond was er een band die de traditionele muziek liet horen waar we op konden dansen. Deze dans (schudde met de billen) werkt op kundige wijze voorgedaan door één van de dames van de locals.
En deze dans heeft natuurlijk weer een sensuele touch.
En daarna nog een parbo met wat mensen uit de groep.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl