Woensdag 1 juli

1 juli 2015 - Paramaribo, Suriname

Woensdag 1 juli
Vandaag is het Keti Koti feest, ook in Paramaribo. Wij zijn daar helaas niet geweest, slecht weer.

Keti-koti  is een jaarlijks terugkerende feestdag ter viering van de afschaffing van de slavernij. De naam stamt uit het Sranantongo en betekent Ketenen Gebroken.

Op 1 juli 1863 schafte Nederland de slavernij af in Suriname en op de Nederlandse Antillen.

In Suriname heet deze dag officieel Dag der Vrijheden, maar de feestdag wordt ook wel informeel Kettingsnijden genoemd. Het is een feest voor alle inwoners en niet alleen voor de nazaten van de slaven.

Onderdeel van de festiviteiten is Bigi Spikri ('Grote Spiegel'), een kleurige parade in feestelijke en vaak traditionele kledij.

We hebben boodschappen gedaan met de bakfiets.

En we hebben kleren uitgezocht die we niet meer mee willen nemen naar Nederland. Koos en Kelly weten wel een goede bestemming voor deze kleding en zo hebben we meer ruimte in de koffers om wat mooi houtsnijwerk en andere souveniers mee te nemen.

We hebben wat video's toegevoegd op de weblog.

Verder hebben we vandaag niet veel gedaan. Wat over het park fietsen en zwemmen, potje klaverjassen samen en vanavond lekker soepje gemaakt.

Even wat Surinaamse( Sranan ) zinnetjes. Is misschien wel leuk.

morgu = goedemorgen
tamara = morgen
tangi = dank u wel
a bun = oké, het is goed
bakra = Hollander, een blanke in het algemeen
mo syi = tot ziens

mi e wroko (m'e wroko) ik werk
yu ben wroko jij was aan het werken
yu wroko jij hebt gewerkt
a wroko (kaba) het werk is "klaar"
a mu wroko / a musu wroko hij moet werken
wi ben wroko wij hadden gewerkt
unu sa wroko jullie zullen werken

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl